שביל ישראל קטע 34: מהמכתש הגדול למעלה צין

המכתש הגדול

שביל ישראל קטע 34 לוקח אותנו לטיול למיטיבי לכת על רכס המספק תצפית מדהימה על המכתש הגדול ועל בקעת צין.

נקודת מוצא:
חניון חולות צבעוניים בפתח מכתש חתרה (המכתש הגדול).

נקודת סיום:
חניון לילה ליד תחתית מעלה צין, כ-5 ק”מ מדרום-מזרח לשדה בוקר.

אורך המסלול:
כ-32 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

אין תחבורה ציבורית לנקודת המוצא.
בכניסה לקיבוץ שדה בוקר, כ-6 ק”מ מצפון-מערב לנקודת הסיום, עובר קו 392 (אילת – מצפה רמון).

מים במהלך המסלול:
חניון לילה ירקעם – מים במפעל אורון.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מדרשת שדה בוקר – במקום מכולת ומסעדה.

מלאכי שביל באזור:
שדה בוקר, מדרשת בן גוריון – שרותי הובלת ציוד והכנסת מים בתשלום (הזמנה – שבוע מראש).
חיים ברגר – 054-5343797

שדה בוקר, מדרשת בן גוריון – הקפצות והטמנות מים בתשלום ובהודעה מראש.
ירון גליק – 050-7599622

מדרשת בן גוריון – אירוח לשביליסטים
מיכל ליטבק מוזס – 052-8854300

ירוחם – אירוח לעד 2 אנשים כולל מקלחת, לא בשבתות.
שירה -052-8315388

שביל ישראל קטע 34 – תיאור המסלול

נתחיל את המסלול מחניון החולות הצבעוניים לידו סיימנו את היום הקודם של המסלול. נעלה עם השביל המסומן בשחור לסנפיר של המכתש הגדול ומשם נתחבר להמשך שביל ישראל. נמשיך עם השביל בירידה מזרחה לעין ירקעם.

עין ירקעם אשר בשמורת הטבע המכתש הגדול הוא אחת מפינות החמד המפתיעות ביותר שתוכלו למצוא בערוצו היפהפה של נחל חתירה, עם יציאתו מהמכתש הגדול. לצד המעיין בלב המדבר נוכל לצפות בפריחות אשלים ורותם המדבר (בעונה), בקניון מדברי ובמפל מים יבש ומרשים במיוחד.

עין ירקעם
עין ירקעם

מעין ירקעם נמשיך במורד נחל חתירה ונרד במעלה פלמ”ח כארבעה קילומטרים עד למפגש עם נחל ימין. נמשיך עם תוואי הנחל עד שנגיע לטיפוס של כ-700 מטרים במעלה ימין התלול. המעלה הוא נתיב עתיק ובנקודות אחדות לאורכו נוכל לזהות שרידי קירות תמך קדומים. במהלך העלייה נשקפת תצפית מרשימה לעבר המפל הגדול של נחל ימין ולעבר הצוקים בראש המעלה.

מראש מעלה ימין נמשיך כ-4 ק”מ עד למצד צפיר וממנו נמשיך עוד כ-4 ק”מ לכביש מעלה עקרבים. נחצה את הכביש ונלך כ-3 ק”מ עד לראש מעלה עלי – ממנו נשקפת תצפית מדהימה על המכתש הקטן. מקור שמו של המעלה הוא על שם עלי בן צבי שנפצע במהלך טיול במכתש וחבריו סחבו אותו במעלה. לימים הוא נהרג בקרבות בבית קשת והמעלה נקרא על שמו.

נרד בתלילות לתוך המכתש הקטן ונמשיך עם שביל ישראל עד למפגש שבילים כחול-אדום ביציאה מהמכתש הקטן. מפה נמשיך כשני קילומטרים דרך נחל חתרה עד המפגש עם נחל צין. בדרך נעבור נקודת תצפית יפה על מפל צין נקראת ה-“מרפסת של הצין”. מהמפגש נמשיך כקילומטר נוסף עד ההגעה למפל נחל צין, נקודת הסיום של הקטע הנוכחי.

 נחל צין
ה-“מרפסת” של נחל צין

על המכתש הגדול

המכתש הגדול, או בשמו הרשמי מכתש ירוחם, הוא מכתש אירוזי בהר הנגב. צורתו אליפטית, והוא השני בגודלו במכתשי הנגב. ממוקם בקמר חתירה ומכאן שמו הנוסף – מכתש חֲתִירָה.

אורכו של המכתש הוא 14 ק”מ ורוחבו 6 ק”מ. עומקו המרבי הוא 410 מטרים. הנחל המנקז אותו הוא נחל חתירה. גבולות המכתש הם רכס הרי חתירה במערב ורכס הר כרבולת במזרח ובדרום – עליו עובר שביל ישראל. מצפון מערב למכתש הגדול נמצא הר אבנון, המתנשא לגובה של 656 מטרים ומספק תצפית יפה על המכתש. במרכז המכתש מתנשאים הרי מטמור, המגיעים לשיא גובה של 494 מטרים.

במכתש הגדול אזור עם חולות צבעוניים הדומים לאלו שבמכתש הקטן שם נחשפו שכבות של אבן חול בצבעים שונים, המתפוררת במגע ומגלות מגוון צבעים רב.

מכתש גדול
המכתש הגדול, תצפית מהר כרבולת