שביל ישראל קטע 29: מצומת דביר לצומת שוקת

יער להב

שביל ישראל קטע 29 לוקח אותנו דרך שמורת להב צפון – רכס גבוה עם תצפיות יפות ופריחה מהממת באביב

נקודת מוצא:
צומת דביר, על כביש 40, כ-20 ק”מ מצפון לבאר שבע.

נקודת סיום:
כביש 60 (באר שבע – חברון), כחמישה ק”מ מצפון לצומת שוקת.

אורך המסלול:
כ-24 ק”מ.

תחבורה ציבורית:

בצומת דביר, ליד נקודת המוצא, עוצרים קווים 367 (ראשל”צ – ב”ש) ו-369 (ת”א – ב”ש).
לישובים מיתר וכרמים, כשני ק”מ מדרום לנקודת הסיום, מגיעים קווי אוטובוס 27 ו-28 (ב”ש-מיתר).

מים במהלך המסלול:
חורבת זעק.
מרכז ג’ו אלון.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
צומת דבירה – סטייה של כ-800 מ’ מהשביל – במקום מים, שירותים וחנות אלונית.
מיתר – בישוב סניף דואר, סופרמרקט.

מלאכי שביל באזור:
קיבוץ להב – דירה עם 6 מיטות, מקלחת, קופה לתרומה. מרכולית טובה להצטיידות, תדרוך ומידע. יש לתאם מראש.
אבי נבון – 5474749 – 050

מיתר – ניתן להקים אוהל וללון על  הדשא בחצר הבית, כביסה, מקלחת, מקרר, נא להודיע מראש. עד 4 מטיילים.
בועז כפיר -052-6154072

מרכז ג’ו אלון – לינה באוהל בדואי ענק, מזרונים וכריות, מנג’ל, פויקה, מקלחות עם מים חמים (הכל ללא תשלום)
נדרש תאום מראש בטלפון: 054-7935682

שביל ישראל קטע 29 – תיאור המסלול

שביל ישראל קטע 29 מתחיל בכניסה לבית העלמין של קיבוץ דביר – הלא היא נקודת הסיום של הקטע הקודם. נעבור את בית העלמין ונפגוש את הסימונים הראשונים של שביל ישראל ליד חניון עם שולחנות קק”ל. מפה נתקדם לאורך דרך עפר כאשר חורשת אורנים נמצאת לימיננו. בקצה החורשה, נמשיך עם עיקול השביל ימינה על דרך עפר שעולה לכיוון מתקן מים מגודר של חברת מקורות. נקיף את המתקן מימין ונמשיך על דרך העפר. לאחר מספר דקות נוספות של הליכה נעבור למגמת ירידה עד שנגיע לצומת דרכים עם ארבע יציאות, בה נפנה ימינה.

נמשיך בתוך היער הנטוע אל צומת טי בה ניקח שמאלה. נמשיך במגמת הירידה על דרך העפר השמאלית עד לצומת הבאה בה נפנה שוב שמאלה. נמשיך ללכת עד שנחצה כביש סלול, עליו עוברות משאיות רבות בדרכן למחצבה הקרובה. דרך העפר שמעברו השני של הכביש תוביל אותנו אל שטחה של “שמורת להב צפון” – אחת משתי שמורות טבע הסמוכות זו לזו. החיילים המשוחררים שבינינו ככל הנראה זוכרים את רכס “גבעות גורל”, שטח אש המשמש לניווטים, שדווקא נמצא בשמורה הדרומית מבין השתיים.

טיפוס קטן יביא אותנו לפסגת גבעת געת, שגובהה 473 מ’ מעל פני הים ומכאן שמה (“געת” בגימטרייה = 473). בדרכנו לפסגה נחלוף לצדו של עץ שיזף יחיד בשטח החשוף, מעט אחריו השביל פונה ימינה ועוזב את דרך העפר הראשית אל פסגת הגבעה. מראש הגבעה תצפית פנורמית על האזור כולו: דרום הר חברון, יער להב והעיר הבדואית רהט.

נרד מהפסגה בצידה השני עם דרך העפר ונמשיך על השביל לאורך קו הרכס ועל אוכף בצידו המזרחי. נמשיך עם עיקול השביל ימינה ונטפס לפסגה נוספת עם תצפית יפה, ושוב נרד אל אוכף נוסף, החוצה דרך עפר מסומנת ירוק. נחצה את הדרך ונמשיך לכיוון הפסגה הבאה, השלישית והמזרחית מבין ה-3. הפעם לא נלך על קו הרכס אלא דווקא לאורכו של המורד הדרומי של הפסגה, ובהמשך נעבור לצידה הצפוני של השלוחה. למרגלותיה נמצאת “מערת הדקל” – מערה חמודה ונעימה שבראשה מזדקר לו דקל ובתוכה יש די מרחב ואור למנוחה קלה.

השביל מקיף את מתחם המערה, ממשיך עם דרך העפר שיורדת ימינה עד לצומת טי, וממנה עולה במתינות על שלוחה נוספת. בנקודה הגבוהה שלה נוכל לראות ממולנו את קיבוץ להב.

קיבוץ להב
הנוף הצופה לקיבוץ להב

נמשיך עם השביל דרומה עד שנגיע לכביש דביר-להב. כשנגיע אליו, נפנה שמאלה ונמשיך על השדה במקביל לכביש למרחק קצר עד לצומת הבאה, מפגש של הכביש עם דרך סלולה, עמה נמשיך דרומה לאורך הגדר שמקיפה את קיבוץ להב. נמשיך עד שנגיע לכביש 358. נחצה את הכביש ונלך בשוליו. לאחר מרחק קצר נפנה שמאלה לדרך עפר הממשיכה לתוך השטח החקלאי. נמשיך עם הדרך עד קצהו הצפון מערבי של יער כרמים. לאחר חציית שדות מעובדים, השביל מתחבר לדרך עפר הממשיכה דרך היער עד לכביש הגישה לישוב סנסנה.

נמשיך בדרך מטיילים עד שנחצה את כביש סנסנה – מיתר במעבר תחתי. נמשיך לאורך דרך עפר המתעקלת קצת ולאחר מכן ממשיכה במקביל לכביש. משמאלנו נראה את גדר ההפרדה ומעבר לה את בתי הכפר הפלשתינאי ערב אל-פוריג’את, ומולנו את בתי הישוב מיתר. קצת לפני שהכביש מגיע לצומת עם כביש 60, הוא פונה שמאלה, חוצה את כביש סנסנה – מיתר וממשיך אל דרך סלולה. בקצה שלה השביל פונה ימינה ונכנס לערוצו של נחל חברון עד שחוצה את כביש 60 מתחת לגשר שנבנה מעל ערוץ הנחל. זה הוא גשר דבמבם על שמו של גרשון דובינבוים – מפקד פלוגה בפלמ”ח שפיקד על קרבות מכריעים במהלך מלחמת העצמאות, ביד מרדכי, גברעם ומבצע יואב – במהלכו נהרג.

גשר דבמבם
שלט המסביר על גשר דבמבם

וזהו. נעבור את הגשר ונגיע לנקודת הסיום של הקטע. כל הכבוד לנו!