שביל ישראל קטע 1 החדש: חרמון – בניאס

בניאס

אחרי שנים של ציפייה והכנות, שביל ישראל התרחב צפונה, וכעת מתחיל מהנקודה הגבוהה ביותר בישראל – הר החרמון. מקטע 1 החדש של שביל ישראל מתחיל מקופות אתר החרמון, עובר בטבע ייחודי שאין כמוהו בשום מקום אחר בישראל, משקיף אל הנופים המרהיבים של עמק החולה ויורד עד למעיינות הבניאס.

נקודת מוצא:
קופות אתר החרמון

נקודת סיום:
שמורת טבע מעיינות הבניאס

אורך המסלול:
כ-12 ק”מ

תחבורה ציבורית:
לנקודת ההתחלה לא ניתן להגיע בתחבורה ציבורית.
לבניאס מגיעים קווי אוטובוס מקריית שמונה.

מים במהלך המסלול:
ביישוב נווה אטי”ב
נבי חזורי
קופות גן לאומי מבצר נמרוד
קופות שמורת מעיינות הבניאס.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
היישוב נווה אטי”ב

מלאכי שביל באזור:

שביל ישראל קטע 1 החדש: תקציר המסלול

הסיפור של הקטע הנוכחי מתחיל באוגוסט 2023, כאשר שני המקטעים החדשים של שביל ישראל נפתחו רשמית לאחר שהושלם סימונם. אורכם הכולל הוא כ-38 קילומטרים, והם מציעים נופים פנורמיים מרהיבים של החרמון, הגולן, עמק החולה ואזור מצוק רמים. המסלול החדש עובר באתרים מרכזיים כמו נבי חזורי, מבצר נמרוד, הבניאס, תל פאחר, תל עזיזאת, גבעת האם ואתרי טבע נוספים בקריית שמונה, כולל נחל עין הזהב ופארק הזהב.

זו לא הפעם הראשונה – שביל ישראל, שנחנך ב-1995, עבר שינויים והתאמות לאורך השנים. זכורה לכולנו הפעם הקודמת בה היה שינוי של קטע 32 כך שיכלול את ים המלח ומצדה.

השינוי הנוכחי מהווה תוספת משמעותית עם הכללת החרמון ורמת הגולן במסלול. ההחלטה לסמן מחדש את השביל מהחרמון נבעה מבקשות מטיילים, ומהאתגר להבטיח תוואי בטוח ומעניין באזור זה. המקטע החדש נועד להחליף את קטע השביל המקורי מדן לתל חי, שבוטל בשל בעיות בטיחותיות.

ואחרי שסיימנו עם ההקדמות, בואו נתחיל במסלול.

נקודות העניין והשבילים המסומנים בנחל גובתה, מנווה אטי"ב עד למעיינות הבניאס
נקודות העניין והשבילים המסומנים בנחל גובתה, מנווה אטי”ב עד למעיינות הבניאס

תחילת המסלול: חניון קופות החרמון

מתחילים את הטיול בקופות החרמון, מקום המפגש של שביל ישראל ושביל הגולן. השער התחתון לחרמון נפתח בשעה 8:00 בבוקר, ונסגר בשעה 16:00, כך שכדאי לתכנן את ההליכה בהתאם. אם תרצו לישון באזור, ניתן לתאם לינה עם הצבא מראש. חשוב לדעת כי בחודשי החורף, כשיש תנאי מזג אוויר קשים במקום, אי אפשר לצעוד בחלק הזה של השביל.

נתחיל את המסלול בנחל גובתה (בערבית: “ואדי ג’ובתא”), נחל היורד מן החרמון בין שלוחת שׂריון לבין כתף חרמון, מקבל בהמשכו את מימיו של נחל חזורי, ונשפך אל נחל חרמון, כ-300 מ’ ממערב לעין בניאס. אנו נצטרף אליו בסוף חלקו העליון, קרוב לנווה אטי”ב.

מהחניון, המסלול יורד לכיוון נחל גובתה. כאן אתם פוסעים באחת מפנינות הטבע הייחודיות של ישראל – הר החרמון, המתנשא לגובה של 2,224 מטרים. ההר מציע נופים עוצרי נשימה ומגוון ביולוגי יוצא דופן בזכות הטופוגרפיה הייחודית שלו. שלג וגשמים מרובים יוצרים תופעות טבע מרשימות כמו מערות נטיפים ותצורות קרסטיות נוספות.

בחלק הזה של המסלול, שביל ישראל הולך במסלול ממש זהה לקטע הראשון של שביל הגולן.

בערוץ נחל גובתה

לאחר חצי קילומטר, תגיעו לחציית כביש 98, שם השביל ממשיך לאורך הנחל. כעבור 2 ק”מ, שביל ישראל נפרד משביל הגולן, שממשיך למג’דל שמס, ואתם תתחילו לרדת לעבר נווה אטי”ב.

במהלך הירידה, שימו לב לשינויי הצמחייה המדהימים ככל שיורדים בגובה. בפסגות הגבוהות תראו צמחייה קוצנית ונמוכה, בעוד שבאזורים הנמוכים יותר תוכלו לפגוש ביער ספר הררי ובחורש ים תיכוני.

נווה אטי”ב ונחל חזורי

לאחר פיצול מהשביל, נגיע ליישוב נווה אטי”ב. היישוב הוקם בשנת 1968 על חורבות הכפר הסורי ג’ובתא א-זית, ונקרא על שמם של ארבעה לוחמי סיירת אגוז שנפלו במלחמת ששת הימים. תושבי נווה אטי”ב מתפרנסים בעיקר מתיירות, בעיקר בזכות קרבתו לאתר החרמון הפופולרי בחורף, אך גם בשל נופיו המרהיבים והאטרקציות הסמוכות אליו לאורך כל השנה.

חוצים בזהירות את כביש 989, וממשיכים בירידה בערוץ נחל חזורי. כאן תפגשו בגדר היישוב ובחורבות הכפר הסורי ג’ובתא א-זית, שריד מן העבר באזור.

השביל ממשיך לאורך מטעי נווה אטי”ב – שימו לב להימנע מלקטוף פירות כדי לשמור על פרנסת החקלאים. חוצים שוב את כביש 989, וממשיכים לאנדרטת סיירת אגוז ולנבי חזורי, אתר דרוזי מקודש שבו ניתן לעצור למנוחה תחת חורשת אלונים מרשימה.

נבי חזורי הוא אתר קבורה של הקדוש הדרוזי השייח’ עות’מאן חזורי. במקום חורשת אלונים עתיקה, שהתקדשה בעקבות קדושת הקבר. מבנה הקבר מתקופת השלטון הסורי היה בעל כיפה לבנה בצורת חרוט. במקום גם אתר הנצחה לחללי סיירת אגוז, על גלגוליה השונים הכולל שלושים ואחת פינות הנצחה לזכר שלושים ואחד נופלי היחידה.

מבצר נמרוד וירידה לבניאס

לאחר הליכה נוספת של קילומטר, תגיעו לשער הגן הלאומי מבצר נמרוד. מומלץ מאוד לבקר במבצר המרשים הזה, שנבנה במאה ה-13 ומציע תצפיות עוצרות נשימה על הסביבה, ועל הדרך ללמוד עליו יותר בפוסט המלא שכתבנו עליו.

קלעת מנמרוד שביל ישראל קטע 1 החדש
קלעת מנמרוד

מהמבצר, השביל יורד במורדות החרמון, והצמחייה סביבכם ממשיכה להשתנות, עד שתגיעו סמוך למעיינות הבניאס. כאן תוכלו לסיים את המקטע המרתק, בנקודת חנייה ליד כנסייה מארונית ישנה.

מעיינות הבניאס, הנובעים למרגלות החרמון, מהווים את אחד ממקורות המים החשובים של נהר הירדן. המים הצלולים והקרירים, שמקורם בשלגים הנמסים מפסגות החרמון, זורמים בעוצמה דרך השמורה, בה אפשר למצוא נופים קסומים, מפלים מרשימים, ומסלולי טיול בין צמחייה עשירה. בנוסף לערכם הטבעי, לאזור הבניאס יש חשיבות היסטורית וארכיאולוגית: בתקופה הרומית שכנה כאן עיר פולחן לאל היווני פאן, אשר נתנה למקום את שמו המקורי, “פניאס”. שרידי המקדשים והמבנים מהעת העתיקה משולבים במרחב הטבעי ומוסיפים רובד מרתק של היסטוריה.

מעיינות הבניאס קטע 1 החדש
מעיינות הבניאס

זוהי נקודת הסיום של הקטע הראשון (החדש) של שביל ישראל. עשינו את זה!

מוכנים? בואו נמשיך לקטע 2 החדש.