שביל החצבים בתל אפק (ירקון)

תל אפק שביל החצבים

שביל החצבים בתל אפק, הנמצא בגן הלאומי ירקון (אנטיפטריס), הוא מסלול מרתק שמזמין את המבקרים לצאת למסע מרתק בין טבע, היסטוריה, תנ”ך וארכיאולוגיה, והכל במרחק צעדים ספורים.

הסיבה לכינוי “שביל החצבים” טמונה בעבודת שימור יוצאת דופן של פקחי רשות הטבע והגנים, שהצילו בצלי חצבים וצמחים מוגנים בעת בניית שכונות חדשות בראש העין. הבצלים הועברו ונשתלו מחדש באזורים מוגנים, ביניהם גם תל אפק. החצב, שמסמל את תום הקיץ והכנת הקרקע לעבודה חקלאית, פורח לאורך המסלול, ובסוף הקיץ ניצניו הלבנים-כסופים מתנשאים לגובה ומסמנים את תחילת המסלול.

השביל מתחיל בתצפית על בריכת החורף החריבה, ממשיך דרך נופי המסדרון האקולוגי של גן לאומי ירקון ונוגע בעברה המפואר של אנטיפטריס עם הרחוב הרומי (הקארדו) והמבצר העות’מאני המרהיב ששמר על “דרך הים” ההיסטורית. הסיור מסתיים על שפת האגם הקסום, שבו נוכל לפגוש את לבנון הירקון – דג מקומי שנכחד והושב לחיים.

שביל החצבים – פרטים:

אורך המסלול: כ-2 ק”מ
משך המסלול: כשעה
דרגת קושי: קל, מעגלי
מוקדי עניין: פריחת חצבים, מבצר תל אפק, תיאטרון רומי, מפעל המים הבריטי, אגם ירקון ובריכת חורף.

המסלול משלב טבע מרהיב עם היסטוריה רבת משמעות. מבין נקודות העניין המרכזיות:

  • בריכת החורף: בריכת מים עונתית שמארחת מגוון עשיר של דו-חיים, חרקי מים וסרטנים נדירים.
  • הקארדו והתיאטרון הרומיים: מרכז העיר העתיקה אנטיפטריס, רחוב שוקק חיים שהוקם על ידי הורדוס.
  • מבצר תל אפק: המבצר העות’מאני שנבנה במאה ה-16 ושמר על מעבר אפק האסטרטגי, אחד הקטעים החשובים של דרך הים הקדומה.
  • מפעל המים המנדטורי: עדות לראשיתו של קו המים לירושלים שהוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת.
  • האגם: מאגר מים מלאכותי, קסום וירוק, המהווה את ראשיתו של נחל הירקון. זהו מקום שופע חיים – עופות, דגים נדירים וצמחייה עבותה.
שביל החצבים תל אפק
הירקון תל אפק

מסלול:

השביל עובר דרך כמה תחנות מעניינות שיתנו לכם טעימה מהטבע, ההיסטוריה והארכיאולוגיה של המקום. נתחיל בבריכת החורף, שמלאה במים רק בעונה הגשומה, ומהווה בית גידול ייחודי לדו-חיים, סרטנים וחרקי מים.

משם נמשיך לתצפית לעבר “דרך הים” ההיסטורית, המסמלת את החיבור בין העבר הרחוק להווה המודרני – עם כביש 444, כביש 6 ומסילת הרכבת שעוברים שם היום. תגלו גם את המסדרון האקולוגי של גן לאומי ירקון, שמחבר בין בתי גידול טבעיים ומאפשר לבעלי חיים כמו תנים, שועלים וקיפודים לשגשג.

בהמשך תגיעו אל שרידי הקארדו והתיאטרון הרומיים של אנטיפטריס, העיר שבנה המלך הורדוס על שם אביו. הרחוב המרכזי הזה פעם שימש כבירה אזורית ובה חנויות, מבני ציבור ובתי מגורים מפוארים.

לאחר מכן, תעצרו במבצר תל אפק – מבנה עות’מאני מרשים מהמאה ה-16, שנבנה לשמור על הדרך ההיסטורית. עוד כמה צעדים יביאו אתכם אל תחנת המים הבריטית, שהוקמה בשנות ה-30 כדי לספק מים לירושלים.

המסלול מסתיים באגם מלאכותי, מהיפות בגן הלאומי, שבו חיים בעלי כנף, דגים ודו-חיים. המראה הפסטורלי הזה מהווה סיום מושלם למסלול מרהיב.

כשתסיימו את השביל, אתם מוזמנים לפיקניק מרענן בחורשה, ולשכשוך באחת מבריכות השכשוך של תל אפק.

תל אפק לצד ראש העין, צילום אווירי
תל אפק לצד ראש העין, צילום אווירי

מיקום:

מתחם תל אפק בגן לאומי ירקון נמצא בין צומת גנים שבפתח תקווה (כביש פתח תקווה-לוד) לראש העין – כביש מספר 483 בין הקיבוצים גבעת השלושה ועינת מצד צפון. לבאים מכביש 6 – ניתן לרדת במחלף קסם.

הכתובת בווייז: גן לאומי תל אפק – ירקון.

מסלולים נוספים באזור:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *